30 april 2019

30 April

De verjaardagswensen vlogen mij al vroeg om de oren vanmorgen en mijn whatsapp was al volgestroomd met vrolijke berichtjes. Altijd leuk wakker worden zo. Eerlijk gezegd kreeg ik gisteren de eerste felicitatie al vanuit Japan. Blijft toch apart; vrienden over de hele wereld en al die verschillende tijdzones. Afijn, heppie burzdee toe mie. De andere kant van de 50 heeft zijn intrede gedaan, auch.

Tegenwoordig is het ook nooit meer oranje op mijn verjaardag. Koninginnedag heeft plaatsgemaakt voor Koningsdag.  En dus hadden wij afgelopen weekend het Oranjefeest van de Nederlandse vereniging Sao Paulo. Amstel had er een leuk Amsterdams plein van gemaakt en er waren nederlandse snacks, zoals patatje special of oorlog, bitterballen, frikandel, speculaas en stroopwafels. Al biedt de eerlijkheid mij te zeggen dat er een wat 'verbrasiliaanst' smaakje aan zat want ze waren hier lokaal gemaakt. In de andere landen werd altijd, speciaal voor het Oranjefeest, Nederlands lekkernij en drank door de blauwe vogel ingevlogen. Maar tegenwoordig zijn de invoereisen natuurlijk ook steeds strenger en als je een grote Nederlandse gemeente hebt ga je er natuurlijk geen onnodig geld voor uit geven. Dus helaas geen oranjebitter, haring of een echte Van Dobben kroket deze keer.  't Mocht de pret niet drukken. Het werd een gezellig avondje. Hulde aan de organisatie!


Wat nu ook wat anders is geworden is het straatbeeld van Sao Paulo. Al wandelend met Dinkel breek ik mijn nek over achtergelaten stepjes en fietsen. Hadden we al de vrolijk oranje ITAU huurfietsen  en de rode CicloSampa van Bradesco bank, tegenwoordig zijn er nieuwe spelers op de markt met o.a. elektronische stepjes (patinetes). Op de zelfde wijze als de huurfietsen kun je die via een appje op je telefoon huren. En als de batterij leeg is kun je de step achterlaten en wordt deze via de gps-tracker weer opgehaald. Er zijn twee partijen op de markt. De gele Yellow bike (die trouwens ook fietsen verhuurt) en de groene GRIN scooter. Overal zie je nu dan ook gele en groene 'parkeer hier' bordjes verschijnen. Veel restaurantjes en barretjes doen er aan mee, al dan niet alleen met Yellow bike, alleen Grin of met beiden. In de hoop dat het extra klanten trekt en men wat komt eten en drinken als de step wordt geparkeerd. Alleen zijn de meesten te beroerd om even fysiek door te steppen tot ze bij zo'n parkeerplek zijn. En dus wordt de step gewoon neergezet waar deze ermee gestopt is. En dat ze populair zijn blijkt wel uit het feit dat ik ze overal tegenkom. Jammer alleen dat ze niet achtergelaten worden daar waar het eigenlijk hoort.
Ik snap trouwens best dat de stepjes enorm populair zijn. Want waarom vermoeiend een heuvel op trappen als je je ook per elektronische step kan laten vervoeren. Zelfs de bezorgers maken gebruik van deze scooters.









Morgen is het hier 'Dia do Trabalhador', 1 mei, oftewel dag van de arbeid. Een vrije dag in Brazilië. Rob hoeft dus niet te werken en vanavond gaan wij lekker uitgebreid uit eten voor m'n verjaardag. Morgen staat een dagje shoppen op het program. Weliswaar voor manlief maar wellicht dat ik er (nog) een extra verjaardagscadeautje uit kan slepen. Ik had onlangs al nieuwe Pandora bedels aan mijn armband  gehangen maar ik heb nog een ruimte voor een nieuwe charm.

(voor vergroting klik op foto)

3 opmerkingen:

Wim zei

Van harte met je ( ex koninklijke..) verjaardag. Hopelijk in stijl gevierd en mooie charms gehad :-).
Grappig verhaal van die stepjes, wist ik niet, en verbazend dat je zo achter kan laten. Je zou denken dat ze meteen gejat worden... Weet niet of in NL zoiets zou werken.

Nicky zei

Gefeliciteerd alsnog! Lijkt me wel raar dat je ineens je verjaardag voor jezelf hebt en 'm niet hoeft te delen met de (ex)koningin! Ik zag laatst een item op tv over die stepjes. Ze schijnen ineens helemaal hot te zijn. Ik heb ze hier nog niet gezien.

Unknown zei

Heyyy Sally, wat te laat, maar alsnog van harte 💋💋💋