26 oktober 2021

Heerlijk herfstweer

Geen nieuws onder de Portugese zon. Die heerlijke gele knoert die bijna iedere dag schijnt. Wel merk je duidelijk dat de herfst zijn intrede heeft gedaan want, zoals al eerder geschreven, de dagen worden korter en de nachten langer. Ook is het langer fris 's morgens en 's avonds wat killer in huis. Ik had van de week voor het eerst een vest aan op de bank tijdens het tv kijken. 

Overdag is het nu zo'n 23-24 graden en dat is heerlijk. Zeker als je aan het werken bent in de tuin. Want daar moet een hoop gebeuren. Onkruid groeit welig en veel planten en struiken moeten winterklaar gemaakt worden. Wij harken bergen bladeren bijeen en schoffelen er flink op los. En ondanks het andere seizoen lijkt het ergens ook wel lente. Er zitten opeens een hoop vogeltjes in de tuin (overwinteraars?) die er druk op los kwetteren. Ook veel planten en struiken blijken herfstbloeiers en de tuin kleurt uitbundig. Veel rozen zitten volop in de knop en andere bloembollen zijn uitgekomen. Ook hoor ik een hoop zoemende bijen. 

Verder genieten de dieren ook van het heerlijke herfstweer en zoeken de katten elk streepje zon wat binnenkomt op om lekker te chillen:

Ook de fruitbomen in de achtertuin hangen vol met sinaasappelen, mandarijnen en andere citrusvruchten. Zo leuk. Nog eventjes en wij hebben weer liters verse jus orange. De eerste sinaasappelen zijn al gevallen, al smaakten die nog niet zo zoet.

Al met al zijn wij dus druk bezig in de tuin. Elke dag werken we een paar uurtjes en voor de rest relaxen wij wat. Vooral ik, want ik ben snotverkouden teruggekomen uit Schotland (nee geen corona, heb getest). Uiteraard gaat het huishouden ook door en ben ik bezig met andere administratieve zaken. Zo zat ik vorige week al erg vroeg bij IMT (Portuguese RWD) voor het verkrijgen van een kenteken voor onze aanhangertje. Dit blijkt nog niet zo eenvoudig. Afijn, de aanhouder wint denk ik dan maar. Uiteraard lopen we ook dagelijks met de honden. Vorige week maar weer een andere hike bij park Fonte Ferrea gedaan.



Nog een leuke foto van dochterlief tijdens de olijvenpluk: 

Fijne week allemaal.

3 opmerkingen:

Nicky zei

Wat klinkt dat heerlijk, zeg! En je eigen fruitbomen lijkt me ook superleuk! Leuke foto van Michou inderdaad!

Wim zei

Gewoon lekker genieten van het heerlijke weer en al het nieuws wat je ontdekt. Beterschap met je verkoudheid !!

Willemijn zei

Wat prachtig die oogst!
Wij hadden erg weinig olijven dit jaar, net als bijna iedereen hier.