29 juni 2018

Hoofdpijn dossier

Ik had een blogje over 'schoonheid' beloofd, en dat komt er ook echt aan, maar ik moet eerst even wat frustratie van mij afschrijven.

Wat wat ik zo leuk aan de Brazilianen vind, hun laid back attitude, is tegelijkertijd mijn grootste ergernis. Als iets moeilijk wordt passen sommigen struisvogelpolitiek toe of  negeren ze gewoon het probleem. 'Nee' durven ze niet te zeggen en als iets te lastig is dan reageer je toch gewoon niet meer. Hun oplossing voor het probleem.

Wij hebben ons appartement hier nagenoeg kaal gehuurd. Dus er moest ingericht gaan worden.
De ervaring heeft ons geleerd dat er tussen komende en vertrekkende expats een flinke handel is. Zag je toendertijd in Dubai verkoop & ruil advertenties bij de vele supermarkten hangen, hadden we in Bangkok een soort intranet /locale website van ons compound waarop gehandeld werd, zo heb je tegenwoordig marktplaats en veel buy/sell facebook groepen. Dus hier in Sao Paulo ben ik ook lid geworden van zo'n expat second hand sale groep en hebben wij o.a. ons kingsize bed en bankstel hiervandaan. Dat hebben we gekocht via een tussenpersoon. Zij ondersteunt expats en koop meubelen op, adverteert ermee en verkoopt ze door aan andere expats. Zij regelt verder de betaling en het transport. Ideaal als je zelf  niet wilt onderhandelen, als je nog niet zo goed portugees spreekt en/of zelf geen vervoer hebt. Deze Braziliaanse tussenpersoon heeft er een goed handeltje aan en verdiend er waarschijnlijk ook leuk mee. Ze doet dit al jaren en meerdere expats gaven positieve feedback.
Afijn, een paar meubels hebben we dus ook via/bij haar gekocht. En deze werden ook netjes volgens afspraak bezorgd. Tot zover geen  klachten (en inmiddels is al onze woning gezellig aangekleed c.q. ingericht).

Dus toen zij mij dan ook op een donderdag  ruim 3 weken geleden wat foto's appte van een leuke loungeset voor op onze veranda heb ik die dan ook meteen gekocht. Want dat was nog het enigste wat miste, een gezellig zitje voor op het balkon. Dan was het huis gelijk af en ook handig voor als Rob's collega's zouden komen bbq-en. De volgende dag zou de set al in de middag geleverd kunnen worden. Afijn, ik die zelfde dag de betaling gedaan (jaja ik weet het) en ook geregeld dat het oude bruine bankstel want nu tijdelijk op de veranda stond weggehaald zou worden.
Die vrijdag thuis gebleven en gewacht maar wie er ook kwam geen bezorger. Dus om 4 uur maar eens gebeld of die brave beste man nog voor 5 uur ging komen. Hee, is hij er nog niet. Dat was vreemd. Ze ging de chauffeur gelijk bellen. Uiteindelijk krijg ik en telefoontje dat de pick up truck met pech had gekregen en nu bij een garagebedrijf stond. Dus helaas geen tuinset vandaag. Tja, kan gebeuren. Wel jammer dat ik dat niet eerder hoorde (of dat de chauffeur mij of haar even gebeld heeft hierover) maar goed. Wanneer kan er dan geleverd worden? Oh, de reparatie kon wel een paar dagen gaan duren, want weekend enzo, maar volgende week donderdag zou alles klaar zijn en dan deden ze een nieuwe poging.

Op woensdagochtend stuur ik haar een berichtje hoe laat ik de bezorgers de volgende dag kan verwachten. Ik moet dit tenslotte ook hier doorgeven zodat men de service lift in orde kan maken (deze wordt bekleed met stof zodat goederen de lift niet kunnen beschadigen).



Ik hoor vervolgens niets om 's avonds laat te vernemen (na meerdere berichten mijnerzijds) dat de pick up toch nog niet klaar is en dat deze vrijdag pas opgehaald kan worden. Ze komen nu op zaterdag de set brengen. Daar baalde ik al flink van. Als ik niet gebeld had, had ik dus niet geweten dat er morgen niemand kwam. Nu wordt het weer 2 dagen later, en is het weekend, en op zaterdag mag er in ons condominio alleen in de ochtend tot 12 uur geleverd worden. Maar no worries, uiterlijk om 11 uur zijn ze.
Oke, de afspraak gemaakt en terwijl Rob die ochtend met de hond in het park gaat wandelen blijf ik thuis wachten. En wat denk je? Niemand komt opdagen. Om 11 uur uiteraard weer gebeld, geappt en voicemail ingesproken maar er komt totaal geen reactie. Om kwart voor 12 krijg ik dan een ingesproken whatsapp bericht dat ze met haar kind op een festa is, zij zelf ook niets vd chauffeur had gehoord en bleek dat bankstel nog geeneens was opgehaald bij de verkopende partij. Bleek dat de chauffeur nog een andere levering (voor haar?) had die zaterdagochtend en daardoor geen tijd meer had om in de ochtend nog mijn bezorging te doen. Ik was werkelijk over de piss maar aangezien het een ingesproken bericht was en op mijn telefoontjes niet meer gereageerd werd kon ik er dus verder niets meer mee.

Later dat weekend haar toch te pakken gekregen en verteld wat ik ervan vond. Zij helemaal verontwaardigd want het was toch niet haar schuld dat de chauffeur haar niet geïnformeerd had dat het niet ging lukken. Nee, maar je kunt wel als tussenpersoon zorgen dat je checkt of je chauffeur onderweg is, waar hij is en hoe laat hij bij JOUW klanten vertrekt en aankomt. Zodat als er vertraging is je deze kunt informeren en ik niet in mijn vrije weekend voor Piet snot zit te wachten. Zeker als de eerste keer een levering niet doorgegaan is zorg je de tweede keer dat je het opvolgt. Nou, ze snapte mijn  irritatie niet helemaal, voor haar was het toch ook vervelend en ook de verkopende partij was al boos want ook die hadden voor Jan met de korte achternaam zitten wachten. Ja duh. Afijn, ik ga niet nog een week wachten dus hoe gaan we dit oplossen? Sally, fica tranquilo.....  Ze kijkt of ze iemand anders kan vinden voor a.s. maandag. Eu vou te liga. Ik zal je bellen. Natuurlijk hoor ik hierna niets meer en op maandag app ik haar dat ik er klaar mee ben. Ze reageert zowaar en zweert dat echt nu a.s. donderdag een nieuwe afspraak is gemaakt. Haar bezorger is 3 dagen reizen maar donderdag ben ik echt aan de buurt.

Donderdag komt en gaat, maar geen tuinset. Ik hoef niet te schrijven dat ik compleet uit mijn pantoffel ga want wederom hoor ik niets. Als ik haar dan eindelijk een berichtje ontvang (ik krijg gewoon een hekel aan Whatsapp en die klote voice messages) blijkt dat de pick up truck opnieuw panne heeft gekregen en nu langs de kant van de weg op een takelwagen staat te wachten (of dat werd mij verteld). Weer ach en wee, en dat het zo sneu was en overmacht, maar ik heb nog steeds geen set voor mijn balkon. En al wel betaald he. Ja, dat snapt ze maar ze heeft nu een ander, officieel bedrijf, voor mij geregeld en die komen echt om 10 uur a.s. zaterdagmorgen. Com certeza! Gegarandeerd.

Tja nu weten jullie inmiddels wel wat er zaterdag gebeurd.... Inmiddels staat het huilen me nader dan het lachen en weet ik niet meer wat ik moet doen. Boos op mezelf dat ik al betaald heb (maar ja vorige keren kwam ze alles volgens afspraak na) en op mijn berichten en telefoontjes wordt gewoon niet gereageerd. Al zie ik wel aan de vinkjes dat het gelezen is. Omdat ze zich hier niet meer uit kan lullen neemt ze gewoon niet meer op en blijft het stil van haar kant.
Deze inmiddels never ending story zie ik niet meer goed komen. Haar eigen bezorger heeft voorlopig geen truck en zelfs een officieel ingehuurd bedrijf komt schijnbaar niet opdagen. (maar ik betwijfel of zij überhaupt een andere bedrijf geregeld heeft).

Als ik haar dan eindelijk spreek, want het is weekend en dan is ze druk met haar kinderen etc, wil ik geen uitleg (lees: smoejes) meer horen. Ik wil mijn geld terug. NU. Tja, moeilijk want zij heeft de verkopende partij al betaald dus die moet het geld dan eerst teruggeven. ARGHHHHH, hoe stom kun je het regelen als tussenpersoon? (schrijft de trut die zelf ook betaald zonder de goederen in handen te hebben). Schiet het dan lekker zelf voor. Maar goed dat ging hem niet echt worden. Ik ben hier de verliezende partij want ik heb nog steeds geen goederen en al wel betaald. De rest zit op rozen. Die hebben geen haast of belang erbij om nog snel te reageren.
Dus geef mij die info van de verkoper dan ga ik het zelf wel proberen te regelen.

Want ondertussen had ik al tig keer de portiers hier geïnformeerd dat er een levering gaat komen en moest ik elke keer weer met schaamrood op de kaken melden dat ze voor piet snot hadden zitten werken. Inmiddels hadden zij medelijden met mij gekregen en willen ze mijn verloren vertrouwen in de Braziliaanse goedheid herstellen. De portiers schieten dus te hulp. De nachtportier heeft een neef die een vrachtwagentje heeft en samen gaan zij wel die tuinset (tegen betaling) ophalen.
Ik vraag dus om gegevens vd verkoopster, krijg het adres maar geen telefoonnummer, en krijg te horen dat op woensdag de tuinset opgehaald kan worden. Ja duh, dan speelt Brazilië een WK voetbal wedstrijd. Niemand wil rond dat tijdstip werken. Heel Brazilië ligt dan plat. Uiteindelijk regel ik dat de mijn 'bezorgers' dan vrijdag (vandaag) kunnen komen want dan is blijkbaar een maid in huis.

Wil ik gisteren nog even de naam v/d maid weten zodat mijn chauffeurs zich met die naam kunnen melden bij de portier aldaar (ik had hun gegevens en het autonummer al doorgegeven) hoor ik helemaal niets tot  half 10  's avonds (via whatsapp voice message (mevrouw loopt notabene in de shopping) ). Tja lastige situatie want ze had eigenlijk nog steeds niets van de verkopende partij gehoord en wist niet zeker of er nu iemand thuis zou zijn!! En met dat bericht kom je dan pas 's avonds laat? Voor je uitschuiven en hopen dat probleem zichzelf oplost. Wat als ik niet zelf contact opgenomen had? Dan hadden mijn chauffeurs daar vandaag voor noppes heen gereden (en het is nog een pokke eind buiten de stad Sao Paulo, een groot gate community zo'n 25 km buiten het centrum). Nou, ze kreeg dor de cabeca van mijn aankoop. Nou ik ook. Barstende koppijn. 

Afijn, Rob was steeds reizen maar heeft zich er vanuit verweggistan mee bemoeid en ook die vrouw gebeld. Op mijn berichten reageerde ze niet meer en Rob's telefoonnummer is tenslotte vreemd en nieuw (ze dacht wellicht potentiële klant?)
Opeens krijg ik een voice message doorgespeeld, nu van de verkopende partij gericht aan onze tussenpersoon, dat zij a.s. maandag tijdens lunchtijd hoogstpersoonlijk thuis zal zijn en dan de chauffeurs kan ontvangen.

Tuurlijk is zij dan thuis..............want ook dan speelt Brazilië weer een voetbalwedstrijd. Zucht.
Gelukkig blijkt mijn portier en zijn neef toch te willen rijden tijdens deze game. Die zijn er volgens mij ook klaar mee en willen er vanaf zijn.
Dus I keep my fingers crossed dat ik na het weekend eindelijk mijn loungeset heb.
Na al dat wachten mag die wel heel prinsheerlijk zitten.

En ja ik betaal nooit meer vooraf of blijf zo lang met zo'n aankoop doormodderen.

4 opmerkingen:

Wim zei

Ja, zo leer je ook een andere kant kennen van Brazilië. Mijn familie heeft dat ook al eens gehad en die betalen alleen bij aflevering, want sommige dingen zijn nooit aangekomen helaas. Net als de post, ik zond mijn tante een klein pakje, die gister aankwam. Gepost op 25 januari !! Maar blijf positief, er zijn ook veel goede zaken. en ik zou ook nooit ( reactie op je vorige post) je schoenen per post of bode laten bezorgen, dan lijkt me je stresslevel naar MAX te gaan. Maar wie weet komt het goed, en ik heb weer genoten van je sappige verhaal over je frustraties. Laat wel ff weten hoe het maandag loopt...:-)

Anoniem zei

Margreet zei....
Nou wat een verhaal weer zeg. Zo krijg je er ook geen plezier in om daar te wonen, als je achter dit soort dingen aan moet gaan. Zeker ook als het bij de 2x hiervoor goed gegaan is. Dus ja waarom loopt dit nu mis. Je had nu toch een betrouwbaar ophaaldienst adresje gekregen via de portier?
Nou gun je het van harte dat het as. Maandag nu wel goed komt.
En die lift zeg, wat een inpakwerk elke keer, maar dan blijft het wel mooi en goed gaan met de zijkanten op deze manier.
Wens je veel succes en rustige wijsheid toe. (Zie stoom uit je oren komen)....
Bye/Marg.

Petra zei

Oei, niet leuk! Ik hoop dat je bij het volgende blog lekker in je nieuee stolen zit!

Nicky zei

Oeh! En die machteloosheid dan, hè! Kan me voorstellen dat je er gillend gek van wordt. Ik hoop dat het goedkomt!