31 december 2022

Traditie

De laatste dag van het jaar. We maken ons op voor een nieuw begin. Lekker rommelend in huis, de oliebollen staan al op tafel, flesje bubbels staat ook al koud, en ik leg de laatste hand aan wat hapjes. Straks gaan we fonduen, iets wat de laatste jaren een traditie is geworden en ik zet de fondue-spullen klaar op een feestelijk gedekte tafel. Ondertussen luisteren wij naar de Top2000. Vooral vandaag komen de geweldigste nummers voorbij. Wat vind ik 31 december toch een heerlijke dag. Echt genieten met een grote G.

Vroeger wilde ik eropuit met Oud & Nieuw. Feest vieren met vrienden in de stad of  naar een  groots (vaak via pre-kaartverkoop) nieuwjaarsfeest in de disco en daar uit je bol gaan. Later toen de kinderen er waren kregen we een ander ritueel. Vierden we het met en/of bij familie,  oliebollen en appelflappen eten en keken wij met z'n allen naar de oudejaarsconferance. En vlak voor middernacht mochten de kinderen dan even uit bed  komen om naar het vuurwerk te kijken. Daarna was het het via de piratenzender naar een nieuwjaarshow kijken. Die uit  Italie of Frankrijk waren veel spectaculairder. Optredens live vanuit de Moulin Rouge met schaarsgeklede danseressen. En de volgende dag weer de tv aan. Voor het nieuwjaarsconcert, gevolgd door het skischansspringen in Garmisch-Partenkirchen.

Toen de kinderen groter waren en opbleven woonden we al in het buitenland. Dan gingen we rond de feestdagen meestal terug naar Nederland voor familiebezoek. Staken we daar buiten zelf vuurwerk af. Met vaak  slecht weer en konden we door mist of regen weinig zien haha. 

Of we gingen zelf op vakantie rond deze tijd en vierden Oud en Nieuw op een nieuwe locatie. Waar het soms wel en soms niet uitgebreid gevierd werd.

                                                            




                                        

   
Thailand, Rayong & Koh Samet
                                          
   
Thailand, Krabi 


En andere tradie rond oud & nieuw is de nieuwjaarsduik. In Scheveningen of in het buitenland.

Brazilie



Scheveningen

Dubai


Thailand

De laatste drie jaar vierden wij het rustig en klein. Door Corina was reizen sowieso lastig geworden en moesten we thuis blijven. In je bubble. Werden er geen feesten of vuurwerkshows gehouden. Helemaal niet erg, ik was al tevreden als m'n  hele gezinnetje compleet was. 

Dit jaar zijn er er na 2 jaar weer allerlei feesten en vieringen in het land.
Maar ik hoef eerlijk gezegd niet zo nodig ergens naar toe. Inmiddels traditiegetrouw thuis vieren, met de top 2000 aan, de tv aan met de oudejaarsconferentie op en gezellig wat spelletjes doen.  En om middernacht toosten wij op het voorbijgaande jaar en proosten op een nieuw, enerverend, ondernemendvol, spannend, uitdagend en vooral gezond 2023.

Fijne jaarwisseling allemaal. Dat al jullie wensen en dromen mogen uitkomen.

4 opmerkingen:

Willemijn zei

Heel goed 2023 ook voor jou!!!

Nicky zei

De beste wensen voor het nieuwe jaar! Toch wel bijzonder om op al die plaatsen Oud en Nieuw meegemaakt te hebben. Gezellig thuis heeft ook mijn voorkeur. We worden oud, denk ik. ;-)

Wim zei

Goed 2023. Mijn jaar eindigde zeer slecht, vond op 29 dec mijn partner dood op de grond. Vandaar late reactie. Nu wil ik weer de draad oppakken en ga blog ook weer volgen. Spannend jaar voor jullie...hoe ver komt de verbouwing dit jaar...

Anoniem zei

@Wim, oh wat schrik ik van dit vreselijke nieuws. Wat een verdriet en onwerkelijke, moeilijke periode moet dit voor jou en je naasten zijn. Zo’n nare start van dit nieuwe jaar. Zo lief dat je dan toch nog mijn website bezoekt. Ik wens jou alle sterkte en kracht toe. Liefs Sally