8 augustus 2019

Over lente, natuur, lezen en nog meer

Arghh, heb ik de hele tijd zitten zwoegen op een verhaaltje over Schotland, maak ik even tijd voor een wandeling met Dinkel en wil daarna met een een welverdiende kop koffie weer verder gaan ben ik opeens m'n draft, het concept blogje kwijt. Verdwenen. In plaats van 'bewerken' klikte ik blijkbaar op 'verwijderen'. Moet ik weer opnieuw beginnen. Zucht.

Dan maar eerst even een van alles wat blogje tussendoor. Ook leuk.

Woehoe, de zon en daarmee de warmte is weer teruggekeerd in Sao Paulo. 
Jeetjemina wat was het koud de afgelopen week. 9 graden gaf de thermometer op een geven moment aan. Het was daardoor absurd koud in huis en ik overwoog zelfs om met sokken aan in bed te gaan slapen. Die voeten van mij kreeg ik niet meer warm. Niet normaal meer. Ik ben verwend na de prachtige zomer in Europa.
Nu is het weer 26 grd met een stralend blauwe lucht. Volop lente dus. En dat betekent ook dat je overal het groen met de dag ziet ontluiken, struiken en planten volop bloemknoppen krijgen en komen vervolgens langzaam tot bloei. De natuur ontwaakt. Het begint ook lekker te ruiken, zo'n frisse lente lucht (zover dat hier in een mega metropool als Sao Paulo mogelijk is). Overal om mij heen zijn ze bezig in de tuinen. Ik zie vers gras, nieuwe plantjes en tuinmannen 'hard' aan het werk. Ook de gemeente is druk met het snoeien van de grote bomen in de straten. Een en al bedrijvigheid.










Wat ik nog meer zie tijdens mijn dagelijkse rondje zijn hele aparte planten en bomen. Die vind je niet in Nederland. Dat geeft mij dan ook echt een buitenland, zo'n vakantie, gevoel.





Al is het gevoel bij de laatste boom nogal euh anders, en misstaat deze met ZIJN wortels niet in red light district Amsterdam. Of ben ik de enigste die daar deze beelden bij heeft? LOL.

Iets heel anders wat ik ook erg leuk vind is dat hier bij mij in de buurt sommige winkels en scholen een soort minibibliotheekje hebben. Bij Multi Coisas (soort Action/Blokker en Hubo winkel ineen) hebben ze buiten aan de muur een ruilkast staan. Een stuk verder op bij een creche/peuterspeelzaal staat ook een ruilstellage. "Deel literatuur. Neem een boek en laat een ander achter".



Een mooi initiatief.  Zo simpel maar effectief. Er wordt dan ook goed gebruik van gemaakt. Helaas is mijn Portugees nog niet van dien aard dat ik hele dikke pillen kan lezen maar langzaam ben ik toch begonnen. Is goed voor m'n taalontwikkeling en woordenschat. Stripboeken en kinderboeken zijn uiteraard het handigst om mee te starten. Hoewel ik ook aan een roman begonnen ben (al heb ik die al in het Nederlands gelezen wat natuurlijk enorm helpt om de verhaallijn te volgen haha). Aardig boek trouwens.



Afijn, het is dus nooit saai om hier buiten te lopen. Zolang de temperatuur maar wel aangenaam is dan he.......

(klik op een foto voor vergroting)

2 opmerkingen:

wim zei

Ja, de omgekeerde wereld, wij gaan naar de kou toe, jij naar de warmte daar. Geniet er van zou ik zeggen. En is het nat en koud...genoeg te lezen zag ik :-)

Nicky zei

Heerlijk om bij lekker weer om je heen te kijken en allerlei moois te zien. En die laatste boom... ben het met je eens, hoor. Hier in het dorp zag ik laatst ook zo’n ruilbiebje. Erg leuk is dat!