15 augustus 2019

Schotland

Ik moest nog wat schrijven over het bezoek aan zoonlief in Schotland. En nadat ik vorige week een heel blog geschreven had maar die per ongeluk verwijderde is de lol er een beetje van af. Het wordt nu dus een ietwat korter en meer een fotoverslag ;-)

Omdat Mats dit jaar niet naar Nederland kwam (hij deed een extra cursus deze zomer) -en ik mijn zoon toch graag weer even in het echt wilde zien en knuffelen- besloten Michou en ik daarom hem een paar dagen te gaan bezoeken. Mijn ouders, ook nieuwsgierig naar waar hun kleinzoon nou eigenlijk studeerde, gingen ook mee. En zo had ik dus voor 4 personen tickets, vervoer en een AirBnB geregeld in Schotland. En al heel vroeg in de ochtend landden wij in Schotland.

Helaas bleek bij aankomst in Aberdeen dat mijn vaders koffertje niet mee gekomen was. Ondanks dat hij enkel handbagage bij zich had konden wij deze gratis inchecken. Lekker makkelijk. Scheelt weer zeulen in het vliegtuig ...... dachten wij. Afijn, 'n foute beslissing dus!
Het koffertje zou in eerste instantie met een latere vlucht meekomen maar aangezien het zondag was zou het waarschijnlijk pas de volgende dag afgeleverd worden. Website om bezorging te checken werkte niet echt en telefoonnummer werd in de avond/weekend niet opgenomen. Zucht. Enorm balen want nu zaten wij de heel tijd aan dat koffertje te denken en houd je de hele dag rekening met het feit dat er eigenlijk iemand thuis moet zijn als ze het koffertje komen brengen. Sneu dat het nu juist mijn vaders koffertjes was want wij dames hadden onderling nog wel toiletartikelen, onderbroek of T-shirt van elkaar kunnen lenen haha. Gelukkig zaten de medicijnen bij mijn moeder in haar tas.
Om een lang verhaal kort te maken 2 dagen later heb ik zelf bij een distributiedepot dat koffertje opgehaald. Lang leve de huurauto.
Die was trouwens, na een probleem met de kofferbak van de origineel geboekte auto, ge-upgrade naar een veel ruimere SUV model Peugeot.  Top service.

Die zondag bezochten we Mats in zijn (voor mij nog nieuwe) woning, maakten wij eindelijk in het echt kennis met zijn Slowaakse vriendin Barbora, gingen wij met z'n allen de oude campus van de  Universiteit bekijken, dronken wij koffie/thee in het restaurant waar B. parttime werkt, maakten we een wandeling over de boulevard en langs de zee en gingen daar ook ergens lunchen. Even opwarmen want het was best koud en miezerde al de hele dag. Aberdeen deed haar naam van Granite city die dag echt eer aan. Het was maar kil, grauw en grijs. Daarna brachten wij de lovebirds terug naar hun woning en vertrokken wij naar onze Airbnb om officieel in te checken. Begin van de avond hadden wij weer bij Mats thuis afgesproken alwaar hij en B voor ons heerlijk hadden gekookt.

De volgende dag was het gelukkig mooi weer, scheen de zon zowaar en besloten wij de wijdere omgeving te gaan bekijken. Helaas moest B. verder de hele week werken (inmiddels ook begonnen met een internship op de universiteit). Met ons vijfjes reden we naar Stonehaven. Een prachtige rit, de kustlijn volgend. In Stonehaven zetten wij onze auto neer, keken wat rond bij het haventje en liepen toen naar het begin van de wandelpad naar Donnattar Castle. Zo'n 7,5 km hike. Een een prachtige route met geweldige vergezichten. Wat boften wij met het weer. De jas kon zelfs uit tijdens deze wandeling. Bij het kasteel ff rondgekeken en daarna weer teruggelopen naar Stonehaven.

Inmiddels was het lunchtijd en alle leuke restaurantjes bij het kleine pittoreske haventje zaten vol. Dus liepen we verder richting het centrum van dit dorpje en vonden nog een tafeltje in een soort veredelde pub. Hier een uurtje gezeten en toen weer terug naar de auto en via een andere weg terug richting Aberdeen. Hier zijn wij nog lang de andere campus van de uni gereden waar Mats tegenwoordig veel lessen heeft. Weer terug bij de AirbnB gingen opa en oma even een uurtje rusten en liepen Michou, Mats en ik vandaar naar het centrum. Was zeker 30 min. lopen maar we waren goed op dreef na de wandeling van vanmorgen. In de stad wilde Mats graag naar goede hiking boots kijken voor zijn a.s. bezoek aan Slowakije. Michou en ik waren hem nog een verjaardagskado schuldig dus dit was een mooie gelegenheid om hem een pleziertje te doen.

Eenmaal terug bij de AirBnB bleek dat opa's bagage inmiddels (weer?) bij een centraal depot stond en om niet nog een dag te verliezen zijn wij dat koffertje gauw gaan halen. Je zou toch maar geen eigen vervoer hebben? Dan had je nog een dag langer zonder je persoonlijke spullen gezeten. Slechte service hoor.
Afijn, daarna mijn ouders weer opgehaald en gingen wij eten bij het restaurant van B. Zagen we haar ook nog even. Na sluitingstijd daar nog met z'n allen een kaartspelletje gedaan maar toen was toch echt de koek op. Iedereen was moe. Mats hielp B. verder met opruimen en afsluiten en wij reden terug naar ons logeerplekje.

Eindelijk het koffertje

De volgende ochtend regende het weer maar desondanks dat gingen we toch op pad: Aberdeen centrum bekijken. Gewapend met paraplu's kregen we een leuke toer door de stad van zoonlief. We dronken wat warms bij een leuke boekwinkel. Michou scoorde daar nog een mooi boek en daarna besloten wij weer met de auto erop uit te trekken. Richting Balmoral castle deze keer. Het buitenverblijf van de Engelse koninklijke familie. Een prachtige rit volgde. En het hield op met regenen. Wat is Schotland dan een mooi land. Via allerlei smalle weggetjes en schattige kleine dorpjes kwamen wij bij het landgoed aan. We parkeerde de auto, betaalden entree en liepen het terrein op, het park in. Haalden bij het koetshuis de handsets op, deden vervolgens de audiotoer en keken uitgebreid rond. Een vaag zonnetje piepte zelfs af en toe tussen de wolken door.

Uiteraard daar nog wat gegeten, beetje erg verlate lunch, en toen met een omweg weer terug richting Aberdeen. Daar een luxe shopping ingedoken en hier nog wat rondgekeken en 's avonds bij de boulevard gegeten bij TGIF. Toen terug naar Mats' appartement, waar ik nog wat NL-se administratie voor hem doe terwijl de rest een spelletje speelt. Hierna weer even langs het restaurantje van B. waar we nog wat drinken met z'n allen en dan nemen we alvast afscheid van haar.
Morgen checken wij alweer uit en omdat zij weer moet werken zullen haar dus voorlopig niet meer zien. Leuk haar te hebben leren kennen. Zij en Mats zijn duidelijk verliefd en lijken goed bij elkaar te passen.

Woensdag ontbijten wij op ons gemakje, pakken dan onze koffers in en verlaten onze Airbnb. Laden vervolgens alle bagage in de auto, pikken daarna Mats op en rijden dan -met redelijk droog weer- richting Duthie park. Hierin ligt ook een enorm grote botanische tuin, of tempered glass houses, de David Welch Winter Gardens genaamd. Erg indrukwekkend, veel variatie qua bloemen en planten en keurig onderhouden  Bovendien is de toegang gratis. Wat een verassing. Wij wandelen dan ook op ons gemak een aantal uur daar rond. We trakteren onszelf nog op een ijsje en gaan dan terug richting Aberdeen centrum waar we voor de laatste keer met (klein)zoon en broer gaan eten.

Wij lunchen in de Union Square mall en dan is het toch echt tijd om elkaar gedag te zeggen. We zetten Mats weer af bij zijn kamer en rijden dan richting airport. Altijd vervelend om weer voor een lange tijd afscheid te moeten nemen maar wetende dat hij het goed doet en gelukkig is maakt het hem missen ietsje gemakkelijker.

Vlak voor het vliegveld gooien we de tank van de huurauto vol en leveren hem dan in. We lopen naar de terminal, drinken daar nog wat aan de bar en een paar uur later landen wij weer keurig netjes in Amsterdam. Dan moeten we nog even met de trein en tram maar die rijden allemaal op tijd, en twee uur later wij dan weer weer veilig "thuis". Wat een leuke paar leuke dagen waren dit. Kort maar krachtig. Jammer van het mindere weer, maar ja dat is Schotland Wij hebben in elk geval een leuke tijd met elkaar doorgebracht. De volgende keer dat wij elkaar allemaal weer gaan zien is in December.

PS: Inmiddels heeft Mats gehoord dat hij is geslaagd voor zijn cursus Sportmassage. Dus alweer een extra diploma op zak.

Wim zei

Wow, op de foto's heel duidelijk zeg, echt familie van elkaar. En ja, dat gebied is nat en saai, maar leuk dat je het gezien hebt en toch hele mooie foto's kunnen nemen zag ik. Koffers weg, ook paar keer meegemaakt. Maar wij hebben met taxi die opgehaald toen ze hem niet meteen konden bezorgen, en die kosten vergoed de airline ! Tipje voor als het nog eens gebeurd. Fijn dat het zo goed gaat met de kinders, toch een hele geruststelling nu jullie zo ver uit elkaar zitten.

Nicky zei

Wat een mooie, leuke foto’s! Schotland lijkt me inderdaad prachtig. Fijn dat jullie elkaar weer even gezien hebben. En Mats: gefeliciteerd!