13 januari 2021

Klaagzang

Zo manlief was voor de zoveelste keer negatief getest voor corona en mocht dus afgelopen weekend terugvliegen naar Brazilië. Stiekem hoopte ik dat hij positieve uitslag had en verplicht langer hier moest blijven maar dat is natuurlijk een egoïstische gedachte. 

Na de "verruimde" corona regels met kerst en oud & nieuw hebben veel Portugezen de feestdagen samen gevierd en zijn de gevolgen daarvan nu goed merkbaar. Het aantal besmettingen en ziekenhuisopnames lopen weer hoog op. De ergst getroffen regio's hadden al een weekendrestrictie met een avond- (euh middag) klok. Ik werd dan ook afgelopen zaterdagavond, nadat ik Rob op het vliegveld van Lissabon had afgezet, geconfronteerd met een roadblock. De politie had met een controle fuik de ringweg van Lissabon afgezet en iedere automobilist moest aantonen waarom hij/zij zich op de weg bevond. Ik had hierop al geanticipeerd en een kopie van Rob's ticket en boardingpas als wel mijn paspoort (als bewijs zijnde echtgenote, want mijn locale ID staat op mijn meisjesnaam) bij mij. En na een grondige inspectie mocht ik inderdaad doorrijden. Ze nemen de ingestelde Corona maatregelen dus heel serieus.

Vanaf morgen gaat heel Portugal, voor tenminste twee weken, opnieuw in een strenge lockdown. Maar ook in andere landen worden verscherpte regels ingesteld. Met de Engelse virusvariant die nu overal opduikt nemen de meeste landen geen risico's meer. Sowieso een  verplichte neg. covid test voordat je gaat vliegen en vaak moet je dan toch ook nog 10 dagen in quarantine bij terugkomst. 

Engeland is de gebeten hond. Schotland had al alle niet-essentiele reizen strickt verboden en een strenge lockdown ingesteld. I.v.m. de virusmutatie en het feit dat de UK nu geen EU lid/Schengenland meer is (en Britse onderdanen dus als derde lander worden beschouwd) hebben veel vliegmaatschappijen hun vluchten van en naar UK teruggeschaald of zelfs alles geannuleerd. Dus gaat de opnieuw geboekte vlucht van Mats voor febr/maart weer niet door. Hij komt het land gewoon niet uit. Ik word er een beetje moedeloos van. Snap alle redenen waarom maar emotioneel wil ik gewoon m'n zoon kunnen zien en knuffelen. Wij hebben zijn graduation gemist, zijn verjaardag, hij kon er niet bij zijn met het overlijden van z'n oma, was er niet met de feestdagen..... ik zit gewoon flink te balen. Boehoe :-(

Ik ben blij dat Michou hier wel is met alle huisdieren. Heb ik tenminste nog iets waar ik m'n moederhart aan kan verwarmen. Letterlijk, want boy wat is het koud hier. Zo had ik me het wonen in de Algarve niet voorgesteld. 

Schreven sommigen nog dat ze lichtelijk jaloers waren op ons verblijf hier in Portugal. Nou die mensen kunnen nu in hun vuistje lachen. Het is belachelijk koud deze winter. Het is natuurlijk ook niet normaal dat Spanje, Barcelona sneeuw heeft. Het koelt 's nachts af tot het vriespunt en afgelopen week werd het overdag niet warmer dan een graad of 5-6. En die temperatuur hebben we dan ook binnen in huis hè. Want een 1-steensmuur, enkel glas, ijskoude plavuizen op de grond (Perzische tapijten hebben we weggehaald want ja, we hebben een - af en toe- nog niet zindelijke pup in huis) maakt het gevoelsmatig alsof je leeft in een koelkast. Dan is spouwisolatie en centrale CV in Nederland nog niet zo gek!! Normaliter ga je om op te warmen dan lekker onder een hete douche staan. Maar ja, die van ons wordt alleen maar lauw. De geiser staat boven onder het dak en het duurt heel lang voordat het water door de leiding beneden is. Bovendien kan de gasfles die kou niet aan. Gaat allemaal aangepast worden maar voorlopig zitten we nog niet in die verbouwing. Het is afzien dus. Brrrr....  Lang leve dikke geiten wollen sokken, pantoffels, huis-/joggingpakken en zelfs een ski-maillot. Dochterlief heeft de plek van Rob ingenomen en ligt nu knus bij mij in bed. En dan nog is het nog steeds koud. Gisteren hebben we zelfs twee kruiken in bed gelegd. Het moet niet gekker worden. Ik ga op zoek naar een elektrische deken. Zo online te zien ben ik niet de enigste die daar naar rondspeurt. Nadeel is ook dat vanaf morgen wij onze gemeente niet meer uit mogen en (bestelde) post hier niet echt snel geleverd wordt (understatement).

Gelukkig is het deze week zonnig en staat die gele knoeperd aan een strak blauwe hemel te stralen. De temperatuur loopt daarmee buiten op tot zo'n 16 grd en dat is het daar goed toeven. Ook de honden liggen lekker op te warmen. Mies en ik duiken dan zo ook lekkere de tuin in. Genoeg projectjes om ons bezig te houden daar. 

                                                                                            



Binnen stoken we de open haard flink op en draaien de straalkacheltjes overuren. Iedereen kruipt gewoon met een extra dekentje dicht tegen elkaar aan. Geloof niet dat ik eind van de maand de elektriciteitsrekening wil zien😏.

3 opmerkingen:

Wim zei

Ja, koud is het, ook op Madeira waar we vaak komen. Ook daar sneeuw en maar 10 graden, nog nooit zo laag geweest. Ach, heb je dat ook meegemaakt moet je maar denken. Van de zomer komt dat fijne gevoel wel weer terug denk ik. Corona blijft maar doorgaan en roet in het eten gooien. Hopelijk komt je zoon toch eens bij jullie. Misschien met de boot naar Holland en vandaar doorvliegen met bijv. Transavia vanaf Amsterdam, die schijnen nog wel te vliegen. Hij moet zijn moeder zien, dat is toch essentieel :-). Maar sterkte daar voorlopig en blijf toch vooral genieten. Altijd beter dan NL op dit moment !!

willemijn zei

Jeetje, dat is inderdaad beetje afzien. Gelukkig hebben jullie een open haard en kacheltjes. Overdag zon met 16 graden is ook niet slecht! Erg balen dat jouw zoon niet kan komen. dat kan ik mij voorstellen!
Veel sterkte!!

Nicky zei

Pffff, ik kan me heel goed voorstellen dat je Mats nu wel weer eens in levende lijve wilt zien. Echt balen dit! Super dit Michou er is. Heb je nog een beetje warmte ;-)