25 juni 2023

Moeder wat is het heet....

Bleh, het is vreselijk heet, benauwd en ik heb nergens zin in. De zon schijnt oogverblindend en zonder wind is het met ruim 40 grd. niet uit te houden. Alle rolluiken voor de ramen zijn neergelaten in de hoop in huis wat koelte te brengen. De plafondventilators draaien overuren. Zojuist heb ik zelfs met liefde het zwembad schoongemaakt. Er zit een vreemde, hardnekkige aanslag op bepaalde plekken (zucht) die ik met de stofzuiger niet weg krijg dus ben ik maar in het zwembad gesprongen en met de handborstel en bezem aan de slag gegaan. Gelijk ff afkoelen. Heerlijk. Wij hebben trouwens een zoutwater bad. Geen prikkende chloor ogen meer en het is natuurlijk ook beter voor je huid. En hoewel wij alvast aansluitingen hebben laten plaatsen voor een evt. verwarming is dat momenteel absoluut niet nodig. De temperatuur van het water is zalig. Nog warmer en het voelt zoals de zee in zomers Dubai. Alsof je in een warm bad stapt. 

Het zwembad is dus klaar. Al moet het terras en de landscaping eromheen nog aangelegd worden. Ook  willen wij een buitendouche plaatsen. Dat doen we (euh lees: voornamelijk Rob) allemaal zelf. Maar alles op z'n tijd. 

We hebben al goed gebruik gemaakt van onze pool en het is genieten als je ziet dat iedereen er zo'n plezier van heeft. Eergisteren had Barbora een verlaat verrassingsfeestje voor Mats verjaardag georganiseerd en iedereen genoot van een koele avondduik.



Voor nu zijn wij eerst in de keuken begonnen. Voorbereidingen treffen voor het plaatsen van de nieuwe aluminium schuifpui. Aftekenen van de maat op de muur en dan gaat Rob binnenkort het gat maken waarin de pui geplaatst wordt. En nu we dan toch in de keuken bezig zijn heeft Rob alvast het nieuwe gastfornuis aangesloten. Want die stond nog steeds ingepakt op de plaats waar straks de extra raampartij komt. T.z.t. komt er ook nog een geheel nieuwe keuken, maar ja we kunnen het geld maar 1x uitgeven. Dat zal dus nog ff moeten wachten. Eerst wat geld verdienen 😄. Maar de oude keuken moest in elk geval aangepast worden zodat de nieuwe cooker er tussen paste. Wat een werk. En dat in deze tropische temperaturen. Pffff, niet te doen.


De afgelopen weken hebben wij vast meer gedaan maar ik ben een beetje de draad kwijt. Veels te warm om na te denken... Ik heb in ieder geval nog geholpen tijdens een koffieochtend van Friends of the Museum waar ik wat vrijwilligers werk doe. Ook ben ik nog een dag op pad geweest met een vriendin die ik van de zomer ff ga helpen met haar werk. Rob is ondertussen ook met allerlei klusjes bezig en is verder nog steeds druk met het opzetten van zijn eigen bedrijf. En dat kost tijd, zeker in een nieuw land. Want ondanks de goede intenties en eerdere voorstellen is hij er met zijn vorige werkgever toch niet uitgekomen om vanuit Portugal te gaan werken. En weer terug naar Nederland was voor ons geen optie. Dus beginnen we hier gewoon opnieuw.

Verder vierde vriendin Helena nog haar verjaardag en nodigde zij mij uit voor een borrel bij haar thuis, en gingen manlief en ik even buurten bij Nederlandse camperaars waar wij langskwamen toen wij Ollie uitlieten. Uiteindelijk zijn we daar een paar uur blijven plakken 😁

Michou is ook beredruk. Met deze tropische hitte wil iedereen zijn of haar hond z.s.m. kortgeknipt dan wel geschoren hebben. Haar salon draait overuren. Gisteravond heeft ze gauw een nieuwe mobiele airco gekocht nadat ze onze Braziliaanse AC kapotmaakte omdat ze de omvormer vergat in te pluggen. Oeps, foutje bedankt. Tja, 110 V past niet zo goed op 220V netspanning. Maar extra koelte heeft ze daar absoluut nodig met al die hijgende honden, een waterblazer en warme föhn.  

Komende week vertrekken Rob en ik voor twee dagen naar midden Portugal, een plaatsje ergens in het Coimbra district. Hij heeft daar een werk gerelateerd solar power event en ik ga gezellig mee. Even er samen op uit en zo zien we gelijk wat van een ander deel van Portugal.

Ik wens iedereen een hele fijne week, met wat minder tropisch klamme nachten.


P.S.: voor die anonieme bloglezer (reactie heb ik verwijderd) die het zo nodig vond om te moeten afgeven op ons leven en emigratie naar Portugal: je hoeft niet te reageren. Je kunt ook gewoon door scrollen en dit blog overslaan. Maar even voor alle duidelijkheid, NEE ook hier is niet alles koek en ei. Elk huisje heeft z'n kruisje maar wij werken hard voor hetgeen we nu hebben en nog gaan bereiken. Wij kiezen ervoor om gelukkig te zijn en niet bij de pakken neer te gaan zitten. Wij gaan de uitdaging aan en kiezen daardoor niet voor zekerheid en/of stabiliteit. Mijn motto is: "If you' re brave enough to say goodbye, life will reward you with a new hello". 

En lachen maakt het leven zo veel mooier. Moet je ook eens proberen💖 

5 opmerkingen:

Wim zei

He Sally wat naar dat er een negatieveling op je blog zat. Negeren lijkt me het beste, jullie leven is inderdaad mooi en heerlijk spannend, jaren volg ik jullie blog al en heb al 3 boeken van jou staan die heerlijk zijn om nogmaals te lezen. Wat fijn dat het zwembad klaar is met de hitte nu (ook in NL erg warm) en de rest komt wel. Mooi fornuis trouwens wat er staat, maar nog vele plannen las ik. Jammer dat Rob zijn oude baas niet helemaal mee werkt, maar goed hopelijk komt daar oplossing voor, je weet maar nooit. En zijn nieuwe bedrijf loopt toch ook lekker. Nee terug gaan naar NL zou dom zijn, hier heb je alles, incl. beide kinderen om je heen. En blijft aub bloggen, trek je niets aan van die ene idioot. Ik vind het geweldig zoals je alles steeds verteld, jou dagboek wat we ook mogen meelezen. Dank je wel daarvoor !!

Marie-José zei

Serieus krijg je anoniem azijnreacties? Zelfs op blogs ( ben er niet in thuis maar ben zeer verbaasd) nou ga lekker door zo want ik en met mij meer mensen genieten van je story’s ! Heb ze niet bewaard maar zo de moeite waard zijn! Lieve groet Marie

Willemijn zei

Wat spannend dat Rob nu voor zichzelf is begonnen. Fijn dat jullie in elk geval in Portugal blijven!
Wat sneu dat er iemand een nare anonieme reactie heeft achtergelaten. Niets van aantrekken!

Nicky zei

Gatver, zo'n toetsenbordheld. Zo treurig. Leuk om weer even bij te lezen. 40 graden lijkt me best wel afzien, ja. Maar dat zwembad is helemaal geweldig geworden, zeg!

Anoniem zei

Wows, een zwembad. Toen wij in Ca woonden hadden we ook een zwembad, maar niet zo groot als dat van jullie. We zwommen bijna alle avonden. Overdag is was het te heet. Goh wat mis ik dat. Dus van harte gefeliciteerd ! Dat jullie er maar van mag genieten. Overigens, wij hadden een Soltek installatie op het dak. Dat waren panelen met pijpjes waar het water van het zwembad doorheen liep en door de zon werd opgewarmd. We konden daardoor vanaf mei - oktober zwemmen. Al was het in begin/einde van het seizoen wel een beetje frisjes. Zwemmen is een van de beste dingen die je kunt doen voor je body ! Met groet, Antoinette.