30 juli 2023

Va.kan.tie

Vakantie is een meerdaagse periode waarin iemand zijn gewoonlijke dagelijkse bezigheden staakt en tijdelijk niet naar school, studie of werk gaat. Het woord vakantie is afgeleid van het Latijnse vacare dat staat voor leeg of vrij zijn.Vakantie staat voor het vrij zijn van verplichtingen. Gaandeweg is vakantie gekoppeld aan het maken van een reis of  het bezoeken van een bepaalde bestemming (bron: Wikipedia). Volgens de dikke VanDale betekent va.kan.tie o.a.: reis naar en verblijf elders voor zijn plezier: op vakantie gaan.

Het (grote) vakantieseizoen is aangebroken. Portugal, en vooral de Algarve met haar zon, zee en strand en mooie achterland is een zeer gewilde bestemming. Overal zie je enthousiaste vakantiegangers opduiken. Nog meer dan anders hoor je nu allerlei buitenlandse talen (of wellicht beter gezegd: dialecten) om je heen. En in de supermarkt zijn de flessen wijn, kratjes bier en chips steevast als eerste uitverkocht. Ik grijp nu ook steeds vaker mis in de vrieskist waar de zakken met ijsblokjes liggen. Want iedereen wil met deze temperaturen een goed gekoeld glas wijn of (fris)drank. En wees nou eerlijk, een Mojito, Pink Gin of andere tropische cocktail is zonder ijs toch niet achter over te slaan. Laat staan dat zo'n lauwwarm drankje zonder iets te knabbelen erbij bijdraagt aan het ultieme vakantiegevoel. Ik snap dan ook niet waarom de supermarkten hier niet op anticiperen. Je schroeft het aantal bestellingen toch op als je weet dat er een grote invasie van vakantiegangers voor de deur staat. Het is niet dat ze hier pas voor 't eerst met toeristen te maken krijgen. Niets zo irritant als misgrijpen omdat er geen voldoende voorraad is. Maar ik zal wel weer te blond zijn om dit te begrijpen.

Anyway, het zomerseizoen draait inmiddels op volle toeren en ook wij hebben het druk als kleine baasjes. Oh wacht.... dat zijn wij nu ook haha. Rob krijgt allerlei verzoeken om elektrische probleempjes op te lossen, Michou draait overuren om alle hondjes van hun warme (winter)vacht te ontdoen, Mats en Barbora zijn lekker actief met het geven van (Personal) fitness training en Mobilityyogalessen  en ik check allemaal vrolijke en uitgelaten gasten in (en ook weer uit😉) nu ik tijdelijk een aantal vakantievilla's voor een vriendin beheer. Allemaal families in vakantiestemming. Reuze enthousiast over het weer, de locatie, de villa’s, en de gezellige restaurantjes. Op een mooie plek waarin zij optimaal van hun vrije tijd kunnen genieten.

"Jij boft, jij woont gewoon op vakantie" hoorde ik een klein kind laatst zeggen. Wat een geweldige, treffende opmerking. Want hij heeft helemaal gelijk. Zo voelt het ook. Wij wonen in een heerlijk klimaat, in een leuk stadje, hebben strand, natuur en cultuur in de buurt, leren steeds meer mensen kennen en nemen iedere dag een duik in ons eigen zwembad. Wat een luxe. Wat een vrijheid. 

Dat er nu tijdens de zomer overal van alles wordt georganiseerd draagt ook zo bij aan dat ultieme thuis- vakantie gevoel. Vorige week was er een zomerbuurtfeest in de 'bairro social' bij ons om de hoek. 


Volop muziek, dans en vrolijke mensen. Er was wat te drinken en sardientjes van de grill..... meer hoeft het niet te zijn. Een en al gezelligheid.  

Ook Mats en Barbora vermaken zich prima en trekken de weekenden er steeds meer op uit. Nu het voor klimmen en hiken te warm is, gaan ze surfen en snorkelen in de omgeving van Sagres.

Vooral de voldoening wanneer je dan na een dag werken 's avonds op de veranda zit, de BBQ aansteekt en geniet tuin en huis -ons eigen paradijsje-  maakt elke tegenslag of  gevoel van gemis weer goed. 


Want familie en goede vrienden missen doen wij natuurlijk best wel. Vooral als iets tegenzit of er iets is. Zo was Rob van de week een paar dagen naar zijn oudste vriend in Nederland die ongeneselijk ziek is. Dan wil je graag nog wat quality time met elkaar doorbrengen. En is het balen dat je dan zo ver weg woont en niet vaker ff gewoon bij elkaar kan binnenvallen. Maar afstand mag in zulke gevallen geen obstakel zijn. Je boekt een ticket en gaat. Je bent er dan gewoon voor elkaar. 
 
Kleine irritaties zijn hier natuurlijk ook. De bestelde cover van het zwembad is niet goed gestikt en moet worden hersteld. Ook duurde lang voordat ze de cementen vloer van de garage kwamen afmaken. Wij moesten ook nog extra betalen voor werk van een opzichter/architect die niet eens is komen controleren. Maar goed de vloer is nu afgemaakt.


En zo stond ik ook begin van de week al heel vroeg bij de garage. Ik had een rare uitstulping in mijn linker voorband en ook het profiel van beide voorbanden bleek totaal versleten. Erg vreemd, want beiden zijn vorig jaar nog vervangen. En een paar maanden ervoor had ik al een nieuw setje achter moeten kopen want herinneren jullie DIT verhaal nog? 

Afijn, ik dus heel vroeg naar de garage maar ik bleek niet de enigste met dat idee. Voor openingstijd stond er al een hele rij. Zucht. Ik meteen in de stress want ik had juist allerlei afspraken staan die ochtend en had de auto echt nodig. En zoonlief was weg met zijn busje. Maar ondanks de enorme drukte  (en daaruit voortvloeiende wachttijd) was de service van de garage uitstekend. Vroeg ik eerst of er dan tijdelijk de reserve a.k.a. thuiskomband eronder gelegd kon worden, zodat ik in ieder geval naar mijn gasten kon, werd ik er zowaar tussen gepropt en snel (nou ja, al met al was het toch 1,5 uur later) geholpen. Afijn, 't zweet stond op m’n rug want ik was maar net op tijd bij m’n afspraak. En ik had het al zo warm. Niet alleen vanwege het bloedhete weer maar ik zit nu ook midden in de overgang /menopauze (stom woord) en heb regelmatig last van opvliegers. Ik zal jullie niet vervelen met al die ellende maar ik vraag me wel af waar wij vrouwen al deze onzin aan hebben verdiend. Ik ben er wel zooo klaar mee. En m'n huisgenoten vast en zeker ook😁.

Veel drinken en bewegen is goed zeggen ze. Dus dat doen we dan maar. Afgelopen week had ik met vriendin H. 's morgens vroeg afgesproken voor een stevige wandeling met de honden. En die we  afsloten met een gezellig ontbijtje in het cafeetje onderaan de berg.


Inmiddels is Rob weer thuis en druk aan het klussen geslagen. We kregen bericht dat de aluminium kozijnen voor in de keuken en Michou's salon klaar zijn. 


Het is nog wel wachten op het speciale, dubbel glas wat erin gaat. Maar de verwachting is dat ze in twee weken de eerste ramen en deuren komen installeren. En aangezien een raam in Michou's salon een deur gaat worden en in de keuken nog helemaal geen schuifpui zit moet er in de muur gebroken worden. 

Dus geen echte vakantie voor ons. Er moet worden gewerkt. Wel komt eind augustus B.'s familie hier naartoe en gaan wij rond die periode nog met ons gezin nog een paar dagen naar Nederland voor een herinneringsbijeenkomst & as uitstrooiing van mijn schoonvader.

Fijne vakantie en geniet van de zomer allemaal.

5 opmerkingen:

Anoniem zei

Weer genoten van, een weer foutloze , story.
Hans

Silvia van Boom zei

Ik geniet nog steeds van je verhalen Sally. Zo leuk geschreven. Neem mijn petje voor jullie af zoals jullie alles zelf doen. Knap hoor. Veel succes en geluk daar.

Wim zei

Héérlijk om te lezen dat het leven goed is voor jullie. En wat een pracht zwembad zeg, niet te geloven. Ja het huis gaat een paleis worden en ook heel bijzonder (nogmaals gezegd) dat je met de kinderen samen dit kan doen. Mooi dat je naar Nederland gaat voor herdenking schoonvader en verstrooiing. Ik ga mijn partner op 18 aug verstrooien op de hoogste berg op Madeira, ons geliefde eiland. Zo hadden we dat afgesproken maar hoop dat het nog lang duurt voor ik er verstrooid gaan worden. Ja ik snap helemaal dat jullie Portugal fijn vinden. Ook een mooie zomer(hier in NL laatste weken alleen maar regen en fris)en weer dank voor je update

Anoniem zei

Alweer een mooi verhaal Sally en door mij met veel plezier gelezen.
Van die banden....dat snap ik wel.
Heb laatst bij Rob in de auto gezeten, volgens mij familie van Max 😂😂.

Nicky zei

Niet echt vakantie misschien. Maar tussen alle drukke bezigheden door lekker genieten van alles wat jullie daar hebben is ook niet mis. Het klinkt in elk geval heerlijk.