12 september 2021

Rollende week

Twee dagen geleden hadden we een nachtelijke bezoeker. Aan de manier waarop Ollie blafte hadden wij door dat er weer een indringer in de tuin aanwezig was. Maar deze keer eentje van vriendelijker aard. Ollie vond hem (of haar) iets te lief dus voor zijn eigen veiligheid, en die van het diertje zelf, heeft Michou het egeltje maar naar een andere locatie gebracht.



Verder heb ik van de week maar eens geïnformeerd hoe het gaat met de jaarlijkse APK keuring hier in Portugal. Volgende maand moet volgens de autogegevens mijn auto gekeurd worden en ik wilde weten of ik daar dan automatisch bericht van krijg. Moet ik zelf een afspraak hiervoor maken (telefonisch, per e-mail of online?) en zo ja, hoe lang dient dit dan voren te geschieden? Dit met oog op het feit dat ik nog naar Schotland ga. Afijn, ik had inmiddels gezien dat het keuringsstation hier in São Brás inmiddels weer open is (dit filiaal was gedurende de Covid-19 lockdown periode gesloten) en besloot ik na boodschappen gedaan te hebben om er eens langs te rijden. Het blijkt dat je zonder afspraak, max. 3 mnd. van te voren, langs kan komen voor deze inspectie. En aangezien het er nu rustig was besloot ik dan maar gelijk spijkers met koppen te slaan en de auto te laten keuren. Na betaling van de keuringskosten mocht ik aansluiten in de rij voor personenauto's.  

Ik weet niet precies hoe dit in Nederland gaat (daar bracht ik altijd de auto naar de dealer en liet hem  tijdens een beurt gelijk APK keuren), maar hier mocht ik actief meewerken. Via een teststraat met diverse 'stations' werden de auto's, volgens lopende band systeem, geïnspecteerd.




Bij de eerste 'stop' werd o.a. de verlichting gecheckt. Eerst mocht ik de linker richtingaanwijzer aanzetten en werden de knipperlichten links voor en achter gecontroleerd. Vervolgens was het de beurt aan knipperlicht rechts en hierna volgden het groot, dim- , mist-, achteruitrij- en tot slot de remlichten. Daarna schoof de inspecteur een apparaat met twee grote schijnwerpers op de koplampen en mat hij de sterkte daarvan. Ook plaatste hij een soort meetapparaat op de uitlaat en werd er iets gemeten (gasuitstoot en roetmeting?) terwijl ik de motor moest laten draaien.

Toen mocht ik doorrijden naar het volgende station alwaar de auto op een soort rollers geparkeerd moest worden.  Daarmee werden o.a. de schokbrekers en de vering getest. Ik mocht even uitstappen en de inspecteur controleerde toen zelf de speling van het stuur t.o.v. wielstand en deed een noodstop test. Het ABS systeem en de remmen werken nog prima.

De laatste halte was boven inspectiekuil alwaar de onderkant van het chassis, profiel op de banden en de gehele uitlaat gecontroleerd werden. Ook moest ik nogmaals aan het stuur wiebelen. Wellicht heeft de inspecteur nog meer gecheckt maar zo goed is mijn Portugees (en zijn Engels) nog niet. Ik was al blij dat ik zijn aanwijzingen kon verstaan 😊. In elk geval was alles in orde en had ik zo'n 50 minuten later het nieuwe keuringsbewijs in handen. Kunnen we er weer een jaartje tegen.

Dan hebben Michou en ik het opbouwzwembad afgebroken. Het water werd te vies en bevatte te veel blaadjes en alg. Wij kregen het ondanks regelmatig vegen en scheppen, gebruik van filterpomp en chloortabletten niet meer goed schoon. Daarbij poedelen we niet meer zo vaak. Dus opruimen maar. Pfffff wat klus. Het duurde een volle dag voordat het water überhaupt weggelopen was. Daarna het frame met stalen buizen uit elkaar halen. Wat een werk. Ben blij dat Michou een stuk sterker is dan ik. De boel zat muurvast. Met brute kracht kregen we (euh lees zij) uiteindelijk alles los en kon er schoongemaakt gaan worden. Inmiddels was het een vieze blubberboel. Onderdelen van het frame worden afgenomen, filters schoongemaakt en de aan-/afvoerbuizen doorgespoten. Ook het zwembadzeil (doek?) moet worden gepoetst. Restjes alg en kalk boenen wij weg en daarna wordt alles nogmaals afgespoten. Het is zo'n grote natte glibberbende geworden dat ik mijn teenslippers uitdoe en verder werk op blote voeten. Als het zeil op ons gazon te drogen ligt wil ik het wat afnemen met een droge doek. Ik loop rondom het zeil en trap vervolgens bovenop een wesp die juist in het gras is gaan zitten. Ik word dus gestoken. AUWWWW.  Ik doe direct antiprik op de plek en koel de boel goed maar de rest van de week zit ik toch met een hele dikke, en vooral pijnlijke, teen. En 's nachts verga ik van de jeuk. Lopen gaat ook niet lekker. Dat zo'n klein rotbeestje zoveel narigheid kan veroorzaken. Bij de apotheek haal ik daarom nog antihistamine. Dat helpt gelukkig. Inmiddels is het zwembad opgeruimd en staan alle onderdelen netjes opgeborgen op zolder. Ik hoop eigenlijk dat we volgend jaar dit opbouw zwembad niet meer nodig hebben en ons definitieve zwembad er dan al ligt. 

Want afgelopen woensdag stond er een meneer van de gemeente voor het hek. Met in zijn hand een map met tekeningen van onze verbouwingsplannen. Hij had de aanvraag voor de (ver)bouwvergunning ontvangen en wilde graag nog e.e.a. controleren voordat hij verder ging met de behandeling ervan. Of hij nog wat aanvullende foto's mocht komen maken. Tuurlijk....

Dus ze zijn ermee bezig. Ben benieuwd wanneer we meer horen en vooral een akkoord krijgen. Dan kunnen we weer verder plannen. Afijn, (nog) geen nieuws is goed nieuws. 

Fijne week allemaal.

3 opmerkingen:

Wim zei

Wow, auto weer goed, zwembad weg en...de verbouwing komt er aan. Heerlijk toch dat alles nu in gang gezet is/gaat worden. En jij bij je zoon op bezoek dat is natuurlijk wel erg nodig na al die tijd. Dochterlief eigenlijk al werk gevonden in de trimindustrie ? Lijkt wel een markt voor te zijn want die zijn er niet veel in Portugal. Geniet van het najaar !

Nicky zei

Een eigen zwembad lijkt me heerlijk! Al is dat schijnbaar ook nog best veel werk. Maar goed; dat moet je er maar voor over hebben. Alles beter dan dit gepruts, toch? Die APK vind ik ook wel bijzonder. Krijg er een beetje een McDrive gevoel van.

Willemijn zei

Wat schattig die egel!
Interessant die APK. Hier in Italie lever ik de auto een paar uur in en kan hem daarna weer komen halen.