30 mei 2021

Van alles wat blogje

Oops, en zo zijn er opeens drie weken voorbij. Gewoon vergeten te bloggen. Ik ben druk met van alles en niets. Maak nog steeds (bewust) niet veel mee en rommel vooral in en om het huis. Nu kindlief in Nederland zit (btw vandaag is ze jarig....28 jaar geleden werd ik moeder van deze prachtige meid...)


moet ik alles alleen doen. Geen hulp in de tuin of met de huisdieren 😉.
Ik lig er dus elke avond laat in en moet er ook weer vroeg uit. Want ja Ollie, de stuiterbal, wil graag en vaak naar buiten en heeft ook al vroeg in de ochtend honger. En 's avonds heb ik steeds een online date met mijn wederhelft die in een hele andere tijdzone zit ;-)
En ondanks dat het nog lente is zijn de temperaturen al van dien aard dat ik liever 's morgens vroeg en later op de avond met de beesten naar buiten ga. Anders is het niet te doen. Arme Dinkel trekt die hitte niet meer. Ik trouwens ook niet, zeker nu er niemand is om mijn rug in te smeren....

oops, foutje....
'n middagje werken in de tuin
Ook de planten in de (moes)tuin hebben extra aandacht (lees: water) nodig. De afgelopen tijd heb ik dan ook geen moment stilgezeten. 
Ook kwam er schot in de aanvraag voor 3 fase spanning en ons verzoek tot meer vermogen. De elektriciens waren dan ook druk in de weer. Allemaal onder het toeziend oog van een stel nieuwgierige viervoeters. Een paar dagen zat ik met rommel en een opengebroken oprit maar de nieuwe kabels zijn getrokken. Nu is het wachten op het bericht van EDP dat de aanvraag officieel is afgehandeld/ de case gesloten is en kan ik zorgen dat er een nieuwe meter vooraan bij het hek geplaatst gaat worden.




Ook had ik een 'laatste' date met de architect. Want zoals trouwe bloglezer Wim bij het vorige blogje al opmerkte dien je hier (in elk geval ruimte voor) een bidet en ligbad te moeten hebben. Dat niet alleen, ook blijkt er ook een regel te bestaan dat tenminste één badkamer rolstoelvriendelijk moet zijn. Dat wil zeggen dat er in een draaicirkel van 1,5 meter vrij met een rolstoel gemanoeuvreerd kan worden zonder dat er een wasbak of wc-pot geraakt wordt. Dat daarbij de entree van de woning en bijvoorbeeld de badkamerdeur niet rolstoeltoegankelijk zijn daar kijkt niemand naar. Afijn, de architect had daarom extra ruimte gecreëerd door een muur te verplaatsen terwijl wij juist die badkamer wilden verkleinen. Dus na wat overleg, geschuif op papier en andere aanpassingen is de tekening nu klaar en kan het met de aanvraag (of hopelijk is het al) ingediend worden bij de gemeente. De goedkeuring voor de verbouwing zal nog wel even op zich laten wachten. Ondertussen gaan we gewoon verder want er moet nu een akoestisch en thermisch onderzoek worden uitgevoerd. De woning moet straks aan de nieuwe energie eisen gaan voldoen en een hoger energielabel (minimaal B?) gaan krijgen. Deze resultaten worden dan in nieuwe specifieke, meer gedetailleerde bouwtechnische tekeningen verwerkt waarmee we dan offertes van aannemers kunnen gaan aanvragen.

Van de week was ik bezig in de tuin om de planten water te geven toen de oude eigenaresse van het huis aanbelde. Ze zag me in de weer met een gieter en tuinslang en dacht dat ik wellicht niet wist hoe de pomp en watertank werkte. Die had ik juist gevuld, maar de buis/pijp kwam niet zo ver als waar ik planten wilde  watergeven. Maar goed, heel lief kwam ze dus uitleggen hoe zij altijd de tuin onderhield en gaf advies hoe en welke planten en (fruit)bomen ik nu diende te snoeien. Ik kreeg een heleboel handige tips en informatie. Pffff, wat een werk allemaal. Ik vond dat ik al zo goed bezig was maar duidelijk valt er nog heeelll veel te leren. Ik weet niet of die groene vingers ooit nog gaan komen haha.


Verder gaan ze hier in Portugal, met name in de Algarve (en Lissabon area) versneld vaccineren. Ze zaten in de groep van 55-60 jarigen die aan de beurt waren voor de Covid prik. Maar omdat het toeristen seizoen voor de deur staat, en met name 30-45 jarigen in deze sector in de Algarve werkzaam zijn gaan ze per 6 juni deze leeftijdsgroep alvast oproepen. En vanaf dit weekend kwam daar de groep 50+ bij. Daar val ik dus in. Online kon je je dan ook inschrijven voor een vaccinatie. Gisteren kreeg ik het bevestiging-sms'je en nou ontvang ik 7 juni a.s. mijn eerste prik. Ben daar erg blij mee. Voel ik me toch een stuk veiliger en vrijer.

Fijne week allemaal.

2 opmerkingen:

Wim zei

Wow, jij bent aardig verknettert zeg...maar beter dan het NL weer wat nu goed is maar weken lang triest. En erg gezond om zo veel buiten te werken. Ja, de tuin is veel werk maar zoals ze zeggen het houd je van de straat en uit de kroeg. Leuk dat de verbouwplannen vorderen, even een jaartje troep en doorbijten maar dan kan je genieten en is alles klaar. Portugese bouwregels blijven vreemd maar hopelijk loopt het allemaal spoedig voor jou.En lief dat dat vrouwtje nog ff kwam, ja Portugezen zijn vriendelijke en behulpzame mensen wat dat betreft. Nou veel sterkte maar weer met alle drukte maar geniet vooral...daar doe je het toch voor uiteindelijk...

Nicky zei

Nogmaals gefeliciteerd met Michou! En ja, ik geloof best dat jij je niet verveelt. Iedere avond een date met je wederhelft vind ik wel heel erg leuk, trouwens. Fijn dat je nog wat tuinier-tips gekregen hebt. Dat gaat helemaal goed komen. Ik heb er alle vertrouwen in.