13 juni 2021

V-day

Afgelopen maandag was het dan zo ver... V-day. Ik was aan de beurt om gevaccineerd te worden. En in tegenstelling tot de vele verhalen die ik had gelezen over belabberde communicatie, lange wachtrijen, chaotische organisatie en stugge zusters verliep het hier in mijn gemeente allemaal heel geordend. Het hele traject liep als een geoliede machine. Ik was onder de indruk. Van het eenvoudige online aanmeldsysteem, de daarna ontvangen sms bevestiging tot aan het controle telefoontje de dag voor de afgesproken prikdatum (op een zondag he!). Hierin werd ik keurig herinnerd aan de afspraak voor de volgende dag, kreeg ik nogmaals de locatie/adres van het vaccinatiecentrum door, hoorde ik dat ik gevaccineerd zou gaan worden met het Pfizer vaccin en werd ik gevraagd om niet te vergeten om een ID mee te nemen. En dat allemaal in het Engels.

15 minuten voor mijn afspraak meldde ik mij dan ook netjes bij het gemeente paviljoen (sportcomplex) wat voor deze gelegenheid was ingericht als het vaccinatiecentrum. Pijlen op de grond gaven de looproute aan en bij de entree stond een medewerker klaar die met zo’n voorhoofdscanner m'n temperatuur opnam en mij daarna verwees naar het handen desinfecteer apparaat. Daarna werd ik gedirigeerd naar de aanmeldbalie waar ik mij moest legitimeren. Mijn naam werd afgestreept op de lijst, ik kreeg een formuliertje (keuze Engels of Portugees) met wat gezondheidsvragen aangereikt en het verzoek om deze in te vullen en mocht daarna plaatsnemen op een van de 20 tal, op 2 meter uit elkaar staande, stoelen in de wachtruimte.



Hierna werd er steeds in groepjes van 5 de namen afgeroepen van degene die aan de beurt waren voor hun vaccinatie. We liepen een gang in, richting de ruimte waar de kleedkamers zich bevinden. Deze deden nu dienst als individuele prikstations. Hier werden we vervolgens weer verzocht plaats te nemen op de klaarstaande stoelen en één voor één werden we daarna een prik kamer in geroepen. Hier stonden een zuster en administratieve medewerker klaar. En terwijl de zuster m'n arm ontsmette en de prik zette voerde de adm. kracht alle gegevens in de computer en gaf het vaccinatiekaartje met de vervolgafspraak. Daarna moest ik de kleed-, euh prikruimte via een andere deur verlaten en kwam ik in de sporthal terecht. Hier werd je weer opgevangen door een verpleger en moest je nog 30 minuten in deze zaal wachten. Kijken of je niet vreemd reageerde op de vaccinatie. Terwijl je daar zat kon je op een groot tv scherm een promotiefilm over onze gemeente bekijken, afgewisseld met opgenomen optredens van lokale muziek- en dansgroepen. Voor mij als newbie hier in deze omgeving allemaal erg interessant. Voor anderen wat minder. Die zaten liever op hun telefoon te gluren of deden zelfs een dutje 😉. Als je 30 minuten om waren vroeg de 'arts' of je je goed voelde en zo ja mocht je daarna via de achterdeur het complex weer verlaten. Zo konden gevaccineerde en niet gevaccineerde mensen elkaar niet kruisen. Zo'n 50 min later stond ik dus weer buiten. Kortom, ik vond het allemaal super georganiseerd.



Van de prik zelf heb ik geen enorme bijwerkingen ervaren. Al had ik wel last van een wat beurs gevoel op de prikplek (vooral lastig als je op je zij slaapt) en was ik de eerste dagen ook best erg moe. Het warme broeierige weer (33 grd) hielp natuurlijk ook niet mee aan dit lamlendige gevoel. Ik heb het de rest van de week maar rustig aan gedaan. Gelukkig hadden de honden ook geen puf om veel te lopen. Wel heb ik het huis nog extra schoongemaakt en logeerkamer in orde gemaakt. Want ik zou 3 dagen visite krijgen.

De bedoeling was nl. dat afgelopen week Mats' vriendin Barbora hier 2 nachten kwam logeren. Die had met haar beste vriendin een weekje weg geboekt om te vieren dat zij hun masterdiploma hebben behaald. Engeland had juist twee weken ervoor (lees: vast alleen voor de Engelse UEFA Champions league finale in Porto !!!) Portugal als groen vakantieland gemarkeerd. Maar de dag voordat zij zouden vertrekken, en al de dure PCR test hadden gedaan, besloot de UK dit besluit weer terug te draaien. Teveel besmettingen werden geconstateerd vanuit Portugal (ja duh, als je zag hoe die voetbalsupporters alle regels aan hun broek lapten hier in Porto en stomdronken liepen te feesten....) dus werd alles weer amber = oranje . Wat betekent dat iedereen na een verblijf  in Portugal terug in de UK 10 dagen in quarantaine moet. EN verplicht op dag 2 en 8 een extra PCR test moet doen. Naast de test die al verplicht was voor de terugvlucht. Tja, niet kunnen werken -dus geen inkomen- plus de kosten voor die  extra testen is voor net afgestudeerde meiden niet op te brengen. Dus hebben zij hun reisje noodgedwongen moeten afzeggen. Flink balen dus. Dit betekent ook dat Mats voorlopig deze kant NIET opkomt. Ik word daar wel wat moedeloos van hoor. Ik (wij) heb(ben) zoonlief straks al 2 jaar niet in levende lijve gezien!!!

Afijn, voor nu tel ik de tijd af totdat Rob hierheen komt. Nog een klein maandje. Hij moet weliswaar verplicht 2 weken in quarantaine komende vanuit Brazilië maar dat hebben wij er graag voor over. 

Voor nu een fijne zondag allemaal, en voor de voetbalfans onder ons.. veel kijk- en supporter plezier vanavond. Denken jullie wel aan de corona regels tijdens het juichen!? 

3 opmerkingen:

Nel en martin zei

Goed geregeld allemaal Sally! Wat jammer dat de vriendin van Mats nu niet mag komen. Hopend op betere tijden.
,maar jij bent goed bezig daar! Hopelijk snel allen toch weer bij elkaar!

Groetjes Nel en Martin

Nicky zei

Ook hier geen reden tot klagen. Ik heb mijn eerste vaccinatie gehad en ik vond het ook allemaal goed geregeld. Tot parkeerwachten toe, die beter wisten waar ik mijn auto had gelaten dan ik zelf :-)
Wat enorm balen dat de vriendin van Mats niet kon komen. En ik kan me heel goed voorstellen hoe je er van baalt dat je Mats zelf al zo lang niet gezien hebt! Aftellen maar tot manlief er weer is en hopen dat het snel de goede kant op gaat met al die coronatoestanden.

Wim zei

Zo jij dus corona afweer deel 1 gehad, ik gisteren deel 2 dus ben nu klaar. I.v.m. hartoperatie was dit even uitgesteld, maar nu mocht het weer. Hier ook best goed georganiseerd, en wachten is maar een kwartier. Jammer van je logees, maar ook weer goed om ff bij te komen van vaccinatie en gaat goed komen, straks is je hele schare weer thuis op de nu nieuwe stek.