20 juni 2021

Fris en fruitig

En zo is er weer een week voorbij. Een week met wat minder weer (het werd ‘maar’ 19-25 grd😜) en we hadden zelfs 2 nachten een bui. Op dit moment miezert het ook wat. Maar dat geeft niets, is goed voor de tuin en planten en ook de dieren konden met koeler weer even op adem komen. We hebben dan ook heerlijk gewandeld. Al kan Dinkel echt niet meer zo ver lopen. Maar bewegen is goed. Voor mij, maar zeker ook voor een stramme oude hondendame. Wij tweetjes hebben het soms moeilijk, al lopende met zo’n drukke, overactieve stuiterbal erbij. Ollie trekt ons naar alle kanten. Ik zweer je dat mijn armen inmiddels mm’s uitgerekt zijn door dat gekke beest. Moet hem echt wat meer gaan trainen en  opvoeden. Ff wachten totdat dochterlief er weer is. Dan kan ik me concentreren op één hond. Afijn, al die wandelingetjes leveren mooie plaatjes op. De bewolkte lucht met ondergaande zon was er zo een:

Ook viel het mij op toen het eenmaal donker was geworden dat de gemeente aan energiebesparing doet. Want om en om is een lamp in een lantarenpaal uitgeschakeld. Soms meerdere achter elkaar. 

Verder nog wat geklust. Ik had ligbedjes besteld en die moesten in elkaar gezet worden. Eentje is af maar de overige 3 doe ik wel als ik hulp in de buurt heb. Dat aanspannen van het liggedeelte was met met mijn artrose handen niet te doen.

Ook een bestelde ijsmachine was aangekomen. Mega enthousiast ben ik aan de slag gegaan. Room- ijs, vanille-ijs, mokka-ijs, aardbeien-blauwe bessen ijs en perzik-ijs (uit eigen tuin) heb ik gemaakt. Mijn diepvries zit vol haha. Heerlijk allemaal. Nog wat verder experimenteren totdat ik de perfecte sma(a)k(en) en combinaties heb.





Ook werd ik verwend door de buren. Mijn achterbuurman kwam ik tegen toen ik bij de vuilniscontainers stond. Hij stopte en gaf mij een doosje met kakelverse eieren. Van z’n eigen kippen. Hij heeft een kippenhok met die actieve haan in de tuin 😜. 

Dat donkere ei is ter vergelijk. Dat komt uit de supermarkt.

De dag erna duwde m’n buurvrouw mij een bakje vijgen in m’n handen. Waren helaas erg overrijp. Maar het gaat om het idee. Zo lief allemaal. Ook in onze tuin ontspruit , ontkiemt en groeit van alles. De sinaasappel-, tangerine- en mandarijnbomen zitten allemaal vol vruchten. Ook de kaki en granaatappels zijn al goed zichtbaar. De twee perzikbomen zijn al uitgebloeid en het fruit viel overrijp op de grond (vandaar het ijs). Maar een klein struikje met wilde perziken heeft nog wat vruchten. Ook de druiven en olijven gaan als een speer. Mijn verplaatste aardbeien doen het helaas wat minder. Die had ik eerder in mijn moestuintje moeten zetten. Daarentegen heb ik al regelmatig mini (tros)tomaatjes en gekleurde paprika’s.  Ook de pruimen kleuren mooi paars en de walnotenboom zit ook mooi vol.




kaki

walnoot

mandarijn

wilde perzik

peer

sinaasappel




Verder is er nog goed nieuws uit Brazilië en heeft manlief van de week zijn eerste vaccinatie gekregen. Woohoo. Een hele opluchting dat ze daar nu ook actief aan het vaccineren zijn. Werd hoog tijd.

Fijne week allemaal.

4 opmerkingen:

Wim zei

Nou, je bent wel héél goed bezig zo met al dat verse fruit in de tuin en daar deels ijs van maken, Heerlijk !! Ik ga ook eens op zoek naar zo een ijsmachine, zag dat het NL was. Fijn dat je het zo naar je zin hebt ondanks dat je alleen zit daar ( nou ja, wat mensen betreft...). Voor jou is het nieuwe leven volop van start gegaan. Nou hopen dat de rest van de familie snel volgt en de grote verbouwing ( kunnen ze daar ook een show van maken ??) van start gaat.

Nicky zei

Wow! Zeker fijn dat Rob zijn vaccinatie gehad heeft. En ondertussen kun jij wat er allemaal in je tuin groeit nooit alleen op dus wordt het wel tijd dat-ie jouw kant op komt. Kan-ie je mooi helpen met je ligbedden. En daarna een ijsje als beloning

Willemijn zei

Wat een prachtige vruchten allemaal! Hier heeft de late vorst alles vernield, dit jaar hebben we helemaal niets!
Dat ijs ziet er ook waanzinnig lekker uit. Zit er ook aan te denken een ijsmachine te kopen, maar weet niet hoe vaak ik die al met al ga gebruiken ... dus wacht er nog even mee.

nicole orriens zei

Mag ik wat vragen? Ik zie geen emailadres of reactie formulier, dus ik probeer het even via de comments. Zou je misschien tijd en zin hebben om mee te doen voor expatmam.com? Daar publiceer ik verhalen van Nederlandse vrouwen over hun leven in het buitenland. Jouw verhaal zou er prachtig bij passen!

Als je wilt meedoen mail ik je graag de vragen.

Je kunt me bereiken op nicoleorriens@gmail.com

groetjes,
Nicole Orriëns