1 maart 2022

Lente

Het is alweer maart. Een nieuwe maand is begonnen. En weer geen carnaval in Portugal, dat is nogmaals een jaartje uitgesteld. Maar velen waren wel vrij de afgelopen dagen.

Vorige week zijn Michou en ik achter een nieuwe bril aangegaan. Naast die te hoge oogboldruk is ook mijn gezichtsvermogen achteruitgegaan. Ook heb ik (al jaren) last van gevoelige a.k.a. light-sensitive ogen. Tja, je wordt ouder mama, geef het nu maar toe 😉. Tijd dus om maar weer eens een nieuwe bril aan te schaffen. Ik heb al een computerbril en had ooit een multifocale bril maar kon daar toentertijd niet aan wennen. Die droeg ik dus niet en sjouwde vervolgens overal met van die goedkope leesbrilletjes rond. 

Ik had een leuke bril hier in het dorp gezien maar alleen het montuur was al behoorlijk aan de prijs. Navraag bij mijn ziektekostenverzekering leerde dat ik een kleine brilvergoeding krijg maar alleen als die bril gekocht wordt bij een bij hen aangesloten opticien. En daarvoor moesten wij naar Faro. Dus kindlief en ik trokken richting de hoofdstad van de Algarve op zoek naar een paar extra ogen voor mij. Het is sowieso leuk rondlopen daar in de oude binnenstad. W.d.b. vind ik dat Faro altijd wat tekort gedaan wordt als het gaat om leuke plaatsen om in de Algarve te bezoeken. Afijn, drie opticiens later ben ik dan toch geslaagd. Ik heb niet echt een brillenhoofd en vond het dan ook mega lastig kiezen. Bedoeling is natuurlijk wel dat ik de bril ga dragen deze keer. Gelijk ook de glazen van mijn zonnebril laten aanpassen. Als het goed is kan ik ze beide eind van de week ophalen.

Verder zijn we veel in en rondom huis gebleven. Michou had nog een hondenklantje en ik moest met Seb nog naar de dierenarts voor een nacontrole. Het bestelde schoentje is ook binnen en meneertje loopt er zonder veel problemen mee buiten op straat. Daarnaast hebben wij speciale nageltips besteld. Die komen volgende week aan als het goed is.

Het leven met drie honden en twee katten is nooit saai en ze houden ons goed bezig. De tuin ziet er niet meer uit met twee jonge belhamels die als dwazen door de struiken rennen en ook nog eens graag lopen te spitten. Menig opgegraven bloembol vond ik totaal kapotgebeten in het gras terug. Desondanks komt er van alles tot bloei. Het is zo heerlijk toeven nu buiten. De lente heeft echt haar intrede gedaan. Na anderhalve dag regen (was ook hoognodig) zie je nu versneld overal het groen ontspruiten. Incl. het onkruid haha. 

Bomen krijgen weer knopjes en blaadjes, de bloembollen komen op, voorjaarsplantjes komen tot bloem en de vele bijen zijn druk in de paars bloeiende lavendelstruiken en vliegen af en aan naar de bloesems van de perzikbomen. De vogels kwetteren er vrolijk op los en vliegen uitgelaten van boom naar boom. Kortom, een en al bedrijvigheid in onze tuin. 



De foto's zijn wat donker, 't was net een dagje wat minder zonnig ;-)

En met zulk zalig weer is het heerlijk om je wasgoed dan buiten op te hangen. Het is in een mum van tijd droog en ruikt daarna zo lekker. Wat een prachtig jaargetijde is de lente toch ook. Neem nou vandaag. Helder blauwe lucht, stralende zon en met zo'n 17-18 grd is het dan gewoon puur genieten. En met alle ellende nu in Ukraine voel ik me extra gezegend dat ik hier woon.

Binnenkort ga ik trouwens naar Rob in Brazilië. Kan niet wachten om daar weer ff te zijn. En het gaat nu opschieten, nog 3 maanden en dan komt hij ook definitief naar Portugal. Is hij eindelijk weer thuis.

3 opmerkingen:

Wim zei

Aha, genieten van de lente en verlangen naar de herfst in Sao Paulo...Wel leuk om daar weer ff heen te gaan. Maar zal zeker ook weer pakken worden voor jou, want ik begrijp dat Rob zijn werk klaar is daar. Dus weer verhuisdozen feest. Maar wel fijn dat Covid zo ver voorbij is dat het weer kan. En dochterlief mag de beestenboel en het huis gaan bewaken.... Zo blijf je bezig toch....en kom je terug zal er zeker weer wat te doen zijn met de aankomende verbouwing.

Willemijn zei

Wat heerlijk die lente!
Fantastisch dat je naar Brazilie gaat en dat Rob definitief naar P komt!

Nicky zei

17-18 graden is lente, ja. Het ziet er ook heerlijk uit zo, met de zon. Hier is het zo'n 11 graden en ik heb het nog steeds zoooo ontzettend koud. Verschrikkelijk! Misschien moet ik ook emigreren naar een warm land. En wat fijn dat Rob binnenkort echt thuis komt!