25 oktober 2019

Ik zie, ik zie...

Vorige week zat ik nog in Spanje. De dagen vliegen voorbij. Wij (ik) hebben er een leuke tijd gehad. Door de onrusten in Barcelona is het iets anders verlopen dan ik had gepland maar daarover meer in het volgende blogje. Zoals gewoonlijk moet ik eerst weer door m'n foto's gaan. Ik had nu 2 telefoons bij mij (eentje met mijn Ned. nummer...geen EU roamingkosten dus.... en eentje met mijn Braz. nummer) dus geen gehannis met omzetten van sim kaartjes deze keer. En aangezien ik met beide toestellen foto's heb gemaakt moet ik alles nog ff sorteren. Wordt vervolgd.
Afgelopen zondag waren we weer thuis maar hebben die dag weinig gedaan. De jetlag sloeg toe.

Deze week was ik druk met het volmaken van, zoals een vriendin altijd zegt, mijn medische strippenkaart. Ik had weer wat onderzoekjes in het ziekenhuis en in een kliniek gepland staan. En ook de tandarts mocht ik weer met een bezoekje vereren. Je kan er maar zoet mee zijn.
Afijn, daarom liep ik dus afgelopen maandag al om half 7 buiten omdat ik om 7 uur (het eerste timeslot voor een afspraak) in het ziekenhuis moest zijn. Meestal ben ik niet zo vroeg op pad dus het was weer eens leuk om de stad te zien ontwaken. Al lopende viel mij van alles op. Hoe ze bijvoorbeeld bij een lagere school in de buurt o.a. de lente vieren en hun leerlingen op straat creatief laten zijn en daarbij de gemaakte kunstwerken tentoonstellen.



poezie op geschilderde lantaarnpaal

'n putdeksel versierd als pizza


div geknutselde lente bloemen
Een stukje verderop heeft een winkel het plafond boven hun parkeerplaats gezellig met vrolijke paraplu's en lampjes versierd.


En weer een stuk verder zag ik een motorrijder zijn tweewieler keurig netjes tussen de andere geparkeerde motoren wegzetten. Precies tussen de lijnen daar waar het moet en toegestaan is.  


Zo idioot als ze in het verkeer rijden, al toeterend, zigzaggend en daarbij andere verkeersdeelnemers  hinderend, zo netjes en geordend wordt er door hen geparkeerd. 

Ook als ik met Dinkel loop zie ik van alles. Voor zo'n enorme mega stad vind ik het trouwens relatief schoon op straat. Althans in de wijk waar wij wonen dan. Overal staan en hangen prullenbakken. Normaliter wordt er door de Paulistas goed gebruik van gemaakt en gooit men geen afval op de grond. Ook de 'meeste' hondenbezitters hebben een plastic zakje bij zich en ruimen de uitwerpselen van hun viervoeter op. Wat ik dan niet begrijp is dat je wel de poep opruimt, maar dan niet even de moeite neemt om het zakje in de (juiste) vuilnisbak te gooien. Om de paar meter tref je wel een prullenbak. FF een stukje doorlopen. Zo moeilijk is dat toch niet.
Soms kom ik ook zo'n zakje gewoon op straat tegen. En plastic verteerd niet. Ruim het dan niet op. Dan kun je nog beter de poep laten liggen zodat deze vanzelf compost wordt. Ook het quasi nochalant in zo'n groot afvalrek gooien, waar het natuurlijk doorheen valt en op de grond terecht komt, heeft dan weinig zin. Want de vuilnismannen pakken alleen de grote vuilniszakken uit dat rek en niets wat op de grond ligt. Daar kan ik mij dan dus enorm aan ergeren. 





Afijn, verbeter de wereld begin bij jezelf. Wij ruimen dus trouw achter Dinkel op en geven dan maar het goede voorbeeld ;-)

Fijn weekend allemaal.

2 opmerkingen:

Wim zei

Allemaal weer leuke weetjes...Bijzonder dat de stad zo schoon is, had ik niet verwacht. En bij jou komt de zomer en aan dus blijf genieten...hier lijkt het eeuwig nat te blijven helaas...

Nicky zei

Hier ook een brave hondenpoep opruimer :-) Het ziet er wel heel vrolijk uit op straat. Ook wel eens leuk om de stad op een ander moment te bekijken. Ik ben wel benieuwd naar je Barcelona-verhaal. Barcelona is een van de weinige steden die ik gezien heb en ik vond dat er een leuk sfeertje hing.