2 mei 2021

Beestjes

Ondanks dat hier in Portugal steeds meer mag -gaat gefaseerd, vanaf morgen 3 mei gaan we weer naar een lagere level- blijven we toch veelal thuis. Zolang nog niet iedereen gevaccineerd is willen wij geen risico's nemen. Ik schrijf wij maar bedoel eigenlijk IK want Michou zit sinds eergisteren weer in Nederland ;-) 

Die is afgelopen vrijdag, op mijn verjaardag, in Lissabon op het vliegtuig gestapt. Omdat regels hier versoepeld zijn en Portugal het zo goed doet qua dalend aantal coronabesmettingen heeft Nederland vorige week de verplichte PCR-COVID èn sneltest afgeschaft. Ook hoeft men niet meer in quarantaine na terugkomst vanuit Portugal. Nu er dus weer een mogelijkheid is om te vliegen (essentiële reis) heeft Michou die met beide handen aangegrepen. Zij moet nl. nog voor 1 examen van haar dog-grooming opleiding naar Nederland toe maar kon door de lockdown steeds niet reizen. Eerdere examen mogelijkheden heeft zij daardoor aan zich voorbij moeten laten gaan. De volgende kans is nu in juni. Daar gaat ze dus voor. Ze heeft gelijk contact opgenomen met haar oude stage adres en geregeld dat ze daar weer 2 maanden kan komen werken. Opa en oma zijn inmiddels  gevaccineerd dus daar is ze welkom om te blijven slapen. Een heel geregel zo op korte termijn maar inmiddels zit dochterlief dus lekker in Nederland. Nu moet ze alleen nog een KNIP-hond voor haar examen zien te vinden. Helaas is haar k9 'model' na de Nederlandse lockdown eind maart gelijk naar de hondenkapper gegaan en is nu dus te kort en niet bruikbaar voor het examen.

Dus lieve webloglezers (liefst uit Zuid-Holland maar we zijn niet kieskeurig😉) als je iemand bent/kent met een kniphond (Poedel, Labradoodle, Bichon Frise, Waterhond, Maltezer, Shi-Tzu, Bedlington /Yorshire/Tibetaanse Terrier etc.)  die een geheel gratis en bovendien een mooie knipbeurt kan gebruiken dan horen wij het graag. Michou is geweldig goed en lief met dieren en je maakt haar (en mij) hiermee heel blij🐾.

Afijn, omdat kind dus op mijn verjaardag ging vliegen hebben wij het een dag eerder gevierd. Gezellig uit eten, de keuze viel op Indiaas. Beetje saai tentje, er mocht ook maar aan een beperkt aantal gasten geserveerd worden, maar het eten was goed en daar ging 't om.


Nu is het dus me, myself and I en bewaak ik het fort hier thuis. Ik rommel veel in de tuin en loop met de honden. Dinkel is duidelijk een bejaarde dame nu. Ze doet haar ding en slaapt verder de hele dag. Aan die drukke puber heeft ze geen boodschap...iets van "mij niet bellen"... Ze zet Ollie dan ook regelmatig op z'n plaats. 

Inmiddels is meneer zo groot dat hij zelfstandig op mijn hoge bed kan springen. Ik vond hem daar dan ook van de week languit in liggen. 



En 's avonds lag hij samen met Baileys his partner in crime. Vorige week hadden wij trouwens nog een afspraak bij de dierenarts om beide honden te laten inenten tegen Leishmania. Met het zomerse weer voor de deur worden ook de zandvliegjes (muggen) die deze ziekte op honden overdragen weer actief. Onze viervoeters hebben al een goede halsband ter bescherming maar tegenwoordig is er ook een vaccin op de markt wat samen met die teken- en vlooienband een heel goede bescherming geeft. Eerst moeten ze een bloedtest ondergaan om te zien of ze niet al besmet waren en verder werden de honden gewogen. Ollie is inmiddels flink gegroeid en weegt nu al 23,5 kg. Ook de dierenarts ziet er nu duidelijk iets van een Castro Laboreiro (Portuguees cattle dog) in. Hij zal een flinke jongen worden😉.

Als ik in de tuin werk zijn ook vaak de poezen buiten. Dan kan ik ze wat in de gaten houden. Maar ze worden steeds ondernemender (en sneller). Cream sprong van de week al over het hek en dribbelde richting de rotonde. Die kon ik nog net pakken. En Baileys presteerde het om in een boom te klimmen. Die was ik in eerste instantie kwijt totdat ik hem zielig hoorde miauwen. Meneer durfde eigenlijk niet goed meer naar beneden. De held.




Verder gaat het z'n gangetje hier. Alles loopt. Weliswaar in een slakkengangetje maar dat is nu eenmaal Portugal. Slakken zie je trouwens nu veel. Letterlijk. De hele tuin zit ermee vol. Ik was al op zoek naar een (biologisch) verdelgingsmiddel maar blijkbaar kan je ze ook gewoon verzamelen. Overal zie je mensen slakken 'rapen'. De buurvrouw liep met haar shortje vol. Om te eten zei ze. En inderdaad overal zie je nu bij de cafés en restaurantjes bordjes met "Há Caracóis " (er zijn slakken) staan.


Mij niet gezien. Ik ben niet zo dol op die dingen. Ooit gegeten toen wij 1 jaar getrouwd waren maar je doet er mij geen plezier mee. 

Liever geniet ik van de zon ...en die schijnt vandaag uitbundig. Fijne zondag allemaal.

3 opmerkingen:

Wim zei

Zo helemaal alleen met de dieren dus. Maar gaat je vast lukken met goed internet, contact blijft dus. Nog van harte met je verjaardag en ja op die dag je dochter weg is jammer, maar studie afmaken is ook goed. Jaren een Bedlington terrier gehad, maar helaas overleden, anders had hij naar je dochter kunnen gaan voor behandeling. Maassluis waar ik woon was vlak bij geweest. Zou ze niets kunnen vinden wil ik het wel aan kennissen vragen die ook een "knipbare" hond hebben. Leuke studie voor haar zo. Geniet van het mooie weer daar ( hier weer storm, regen en kou). En slakken eten...bah bah.. zou ik ook niet kunnen.

Nicky zei

Gefeliciteerd met je verjaardag! Jammer dat Michou weg is. Maar wel fijn dat ze nu weer voor haar examen aan de slag kan. Ik heb helaas geen hond die getrimd moet worden (wel een man, maar ja...). Gelukkig heb je de beestjes om je heen. Toch nog een beetje gezelligheid! Behalve die slakken dan. Dat hoeft voor mij ook niet niet.

Willemijn zei

Van harte nog!
Slakken zoals ze die in NL en Frankrijk eten vind ik niet zo bijzonder, maar in Italie maken ze er vaak hele goede pastasaus mee en dat is echt heerlijk! Dan zie je ook niet meer dat het slakken zijn die je eet. Is overigens veel werk om te maken, dus ik begin er niet aan.